К основному контенту

В Австралії 6-місячним малюкам вживлюють слухові імпланти

13-14 червня у Львові проходив  Міжнародний навчально-методичний семінар «Слухай, вчися і говори». Головним спікером зустрічі виступила фахівець педіатричної реабілітації, сурдопедагог Вікторія МакДонелл (Австралія). Спеціалісти по слухомовленнєвій реабілітації з усієї України змогли отримати відповіді на професійні питання.  Ініціатором зустрічі була ЗУГО «Безмежний діалог», модератор зустрічі Уляна Ковна. Вікторія МакДонелл поділилася власним досвідом, як мати дитини з обмеженим слухом та як фахівець. В Україні цей досвід є актуальним, оскільки не існує національної програми ранньої діагностики виявлення дітей з вадами слуху. Як правило, прямі спеціалісти (лори та педіатри) не мають необхідної апаратури у міських лікарнях або не володіють методиками ранньої діагностики, внаслідок чого, дітей з недостатнім слухом виявляють занадто пізно, що утруднює реабілітацію малюків. В Україні найчастіше вади слуху спостерігають самі батьки, і вже потім звертаються до спеціалістів.



Вікторія ділиться досвідом Австралії:
26 років тому я пішла на експеримент і він виявився вдалим. Моїй доньці Вікторії 31 рік. 4-річною дівчинкою вона перехворіла на менінгіт та раптово втратила слух. У 1987 році їй вживили слуховий імплант, який дозволив їй нормально розвиватися. Звичайно, мені допомагали спеціалісти. У 1987 році процесор, який обробляв звуки, вішався на шию та виглядав як велика коробка. Це було не досить зручно. Зараз сучасні процесори мініатюрні. Більше того сучасні технології дозволяють визначити скільки часу дитина перебувала у мовленнєвій ситуації, а скільки в тиші. Коли аудиолог помічає, що дитина була у мовленнєвому середовищі протягом 4 годин, а не 8, для нас – сурдопедагогів – це важлива інформація. Ми не сваримо батьків, що з дитиною ніхто не розмовляє. Ми говоримо: «О, ваша дитина мала досвід спілкування протягом 4 годин – це добре. І все ж ми рекомендуємо вам збільшити час її перебування у мовленнєвих ситуаціях хоча б до 6 годин на добу».


Ключ до розвитку дитини – це її батьки. Коли моя донька раптово втратила слух, я не надавала цьому значення. Думала, що якщо я буду з нею спілкуватися, то вона буде розмовляти. Натомість дитина зовсім замовчала і я перестала її розуміти. Якщо раніше, я говорила, дивлячись на рекламу по телевізору про кохлеарні імпланти: «Це не для моєї дитини», то з часом моє ставлення змінилось. Я вирішила піти на такий експеримент.


Важлива рання діагностика слуху у малюків, бажано до першого року життя. В Австралії досвід вживлення кохлеарних імплантів дітям триває протягом 25 років. (В Україні – останні 5 років, - прим.автора). За цей час спеціалісти навчилися не тільки діагностувати втрату слуху новонародженим, але й проводити кохлеарну імплантацію у віці 6-7 місяців. Маючи наукові дослідження, австралійці впливають на державні та страхові установи, які фінансують дорогі операції. Завдяки ранньому виявленню таких дітей, змінилась якість освіти глухих. До того ж, науковці наголошують, що державі дешевше  у ранньому віці прооперувати дитину та надати їй якісну освіту, щоб вона могла реалізуватися у суспільстві у зрілому віці, ніж усе життя утримувати людину з вадами слуху,сплачуючи їй соціальну допомогу по інвалідності. Ми не говоримо «дитина відстає у розвитку», ми наголошуємо, що є слуховий вік дитини (час з якого вона навчилась розрізняти звуки за допомогою сучасних технологій – слухових апаратів чи кохлеарних імплантів), а є паспортний вік дитини. Завдання освітян зменшити різницю у розвитку дитини між цими двома датами.


В Австралії існує національна програма скринінгу – перевірка слуху у новонароджених, що облегшує роботу реабілітологам,  життя батькам та самій дитині. Вона отримує вчасну освіту та розвиток.(Натомість в Україні більшість дітей діагностуються у віці 4-5 років – прим.авт.).
Я ніколи не тиснула на доньку. Моя Хелен дуже амбітна, вона з дитинства ставила перед собою цілі – гарно вчитися, читати, бути конкурентною. І я їй в цьому допомагала. На сьогоднішній день в неї дві освіти, одна з них юридична. Вона закінчила Сіднеївський університет та є співвласником юридичної фірми. Раніше в Австралії вважалось, якщо дитині роблять кохлеарну імплантацію у віці 2 років, то це зарано. Сучасний досвід хірургів дозволяє оперувати у 5-6 місяців. Більше того, зараз можна імплантувати одночасно на два вуха, що здешевшує операцію.


Гра – підвищує самооцінку і віру в себе слабочуючої дитини. Я це зрозуміла, коли займалась зі своєю донькою. І зараз мені подобається навчати дітей у формі гри. Думаю, що в будь-якому віці можна йти за інтересом дитини. Я не використовую принцип навчання – повтори за мною. Він не є ефективним, якщо дитину змушувати, вона не запам’ятає. Я запрошувала друзів Хелен погратися у настільні ігри, які насправді, допомагали її збільшити словниковий запас, навчитися приймати правила гри, бути комунікабельною з однолітками, вчитися спокійно реагувати на програш і вміти радіти власним досягненням. Це підвищувало її самооцінку і віру в себе. Якщо в сім’ї виховується дитина з вадами слуху, яка проходить реабілітацію (зі слуховими апаратами чи кохлеарним імплантом) батькам і педагогам потрібно навчитися ставити перед нею реалістичні цілі. Не тисніть на дитину, не вимагайте неможливе. Тоді ви помітите, що з розвитком вашої дитини розвиваєтесь і ви самі.
Оксана Гунько,
голова ГО «Центр розвитку слабочуючих дітей»,
мати слабочуючої дитини

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Куда пойти учиться неслышащему в Украине?

Выпускник школы с нарушением слуха в Украине может идти стандартным путем: идти получать академическое образование в профессиональных учебных заведениях или вузах. Если неслышащий студент владеет жестовой речью, то он сможет учиться в специальной группе. Ниже список профессий, который может освоить студент с нарушением слуха. Но есть еще альтернативный вариант. Можно поискать частные удаленные онлайн-школы или общественные бесплатные проекты. Вот пример украинской платформы онлайн-курсов . Тогда можно освоить современные ИТ-профессии, которые оплачиваются на порядок выше. Чаще всего заказы поступают по почте или скайп-переписке. Можно пойти работать в ИТ-студию, если неслышащий школьник грамотно пишет. Например, я знаю историю Максима из Минска , глухого гейм-дизайнера, который не захотел идти стандартным путем неслышащих студентов. А пошел своим собственным. Теперь у него есть онлайн-школа для глухих  Где можно научиться основам профессии дизайнера (курсы с сурдопереводом)

10 фактов о потере слуха

В Америке потеря слуха считается врожденным нарушением № 1. И при этом только один из 5(!) американцев, которые нуждаются в слуховых аппаратах, их носят. А детям с легкой потерей слух часто приписывают проблемное поведение.

Областные сурдологи Украины

В списке предоставлены контакты областных сурдологов (данные из ЛОР-института им.Коломойченко). Человек с нарушением слуха должен стоять на учете на только у местного ЛОРа (по месту жительства), но и у областного сурдолога. Это дает возможность получить слуховые аппараты бесплатно. О процедуре получения — читайте в следующей публикации. Область Ф.И.О. взрослого областного сурдолога, его телефон и факс Ф.И.О. детского областного сурдолога, его телефон и факс Винницкая Гаврилюк Владимир Дмитриевич 0675805872 м. 04322353425 Троян Вадим Петрович 0630254888 м. Волынская Щурук Александр Зиновьевич    0979087390 м . 0332773136 факс.    Набухотный Валериан Петрович 0958448018 0975962600 Днепропетровская Лившиц Оксана Дмитриевна 0982685097 м .  0563730917ф . 0563730919ф. Битева  Евгения Любомировна 0676330838 0 63 7967650 0567137100ф Донецкая г.Краматорск Минаев Александр А