Інна Луценко — 44 роки, науковий співробітник лабораторії проблем інклюзивної освіти Інституту спеціальної педагогіки НАПН України. Інклюзією займається з 2001 року в рамках експериментальної діяльності, працюючи практичним психологом в одному із таких закладів. З 2009 по 2013 працювала головним спеціалістом відділу інклюзивної освіти МОН. Обговорюємо питання інклюзії в Україні.
— Пані Інно, в інклюзивній групі дошкільного навчального закладу у дитини з особливостями розвитку має бути окрема програма навчання чи адаптована до загальної? Кожного малюка супроводжує спеціально навчений асистент?
— Суть інклюзивного навчання в тому, щоб залучати дитину з особливими освітніми потребами у всі види діяльності. Група фахівців індивідуального супроводу спочатку вивчає можливості і потреби дитини. Такий союз повинен бути у кожній групі, де є діти, які потребують такого супроводу. Її склад затверджується наказом завідуючої дошкільним закладом. Спеціалісти аналізують, що потрібно змінити у середовищі, підходах чи змісті навчання, щоб таке залучення стало можливим.Асистент вихователя має бути у кожній дошкільній групі, де є діти з особливими освітніми потребами. Потребу у супроводі донедавна визначали консультанти психолого-медико-педагогічних консультацій. У відповідному висновку вони про це наголошували. Це було підставою для клопотання адміністрації дошкільного закладу про введення такої посади у штатний розпис.
Вихователі дошкільних навчальних закладів мають можливість підвищити свою професійну компетентність з питань організації інклюзивного навчання під час курсової підготовки в Інститутах післядипломної педагогічної освіти та, беручи участь у різних семінарах, присвячених цій тематиці.
— У чому особливість комплектації інклюзивних класів? Підбирають дітей з різною нозологією чи однією? Які будуть вимоги для класів?
— 20 учнів саме стільки має бути в інклюзивному класі (відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання). Серед учнів допускається 1-3 дитини з особливими освітніми потребами (в залежності від складності порушення).
Оскільки Порядок було затверджено ще у 2011 році, враховуючи усі об'єктивні обставини, міністерством було рекомендовано формувати інклюзивні класи за нозологічним принципом. На сьогодні у зазначений документ вносяться зміни, оскільки дана норма суперечить принципам інклюзивної освіти. У визначеннях ЮНЕСКО йдеться: “Усі діти різні і всі вони мають право навчатися разом”. В інклюзивному класі можуть навчатися різні діти з особливими освітніми потребами (від 1 до 3), і визначальним у цьому є складність порушення, а не нозологічна група.
— Наведіть будь ласка приклади європейських країн у впровадженні інклюзії, якщо у вас був досвід стажування?
— У кожній країні є свої відмінності. Наприклад, у Чехії інклюзивне навчання впроваджено із збереженою системою спеціальної освіти. А от у США та Канаді мережа спеціальних закладів оптимізовано.
Цікавим є досвід країн з більш як тридцятилітнім досвідом впровадження інклюзивної освіти. Зокрема, у США (ш-ти Вірджинія, Делавер) в загальноосвітньому класі працює два вчителі — загальноосвітньої школи та спеціальний педагог (вчитель-дефектолог), який разом із вчителем класу викладає зміст навчальної програми усім учням. Водночас, в інклюзивному класі працює і асистент вчителя, який не залучений в процес викладацької діяльності, а допомагає окремим учням у виконанні завдань, підтримує поведінку, увагу, в залежності від потреб дитини. Така модель діяльності в інклюзивному класі вимагає високого рівня співробітництва і спрямована на активне включення усіх дітей до різних видів навчальної діяльності, з урахуванням можливостей і потреб кожного учня.
Інший вид підтримки дітям з особливими освітніми потребами демонструють загальноосвітні школи Канади (провінція Альберта, м. Едмонтон), де відсутня система спеціальних закладів освіти. Діти з особливими освітніми потребами навчаються у загальноосвітніх школах, супровід яких забезпечує помічник (асистент вчителя).
Вид (індивідуальний чи зосереджений на невеликій групі дітей) і зміст (педагогічний, медичний, фізичний) супроводу помічника залежить виключно від потреб дитини з особливостями психофізичного розвитку, про що зазначається у посадовій інструкції.
В залежності від виду супроводу, фінансування цієї послуги здійснюється трьома джерелами фінансування (управління освітою, медицини, соцзахисту). Основну підтримку навчальним закладам надають Інклюзивні ресурсні центри, працівники яких проводять первинне вивчення можливостей і потреб дитини, а потім забезпечують наставницьку допомогу шкільним командам фахівців, які забезпечують безпосередній психолого-педагогічний супровід таким учням у школі.
Інклюзивний ресурсний центр м. Едмонтона налічує 375 фахівців, які об’єднані у 8 професійних команд, за кожною із яких закріплені навчальні заклади та супервізор. Організовано роботу таким чином, що фахівці мають так звані «командні дні», коли вони виїжджають всією групою у навчальний заклад. Окрім того, за кожним із фахівців закріплено 8 навчальних закладів для здійснення наставництва та надання методичної підтримки асистентам вчителів закріплених за ними шкіл. В інклюзивному ресурсному центрі є обладнаний автомобіль-кабінет для «виїзних занять».
— Можуть українські батьки здорових дітей бути проти інклюзивного класу? Які підстави для відмови не приймати у звичайний клас дитину з особливостями розвитку? Чи повинна дитина тягнути загальноосвітню програму?
Опір батьків — це те, з чим переважно зустрічається кожен навчальний заклад, який розпочинає впровадження інклюзивного навчання. Право на освіту — одне з основних соціокультурних прав людини. Доступ до отримання освітніх послуг має бути без будь-яких проявів дискримінації.В умовах інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами розробляється Індивідуальна програма розвитку (інструктивно-методичний лист МОН від 18.05.12 № 1/9 -384 «Організація інклюзивного навчання загальноосвітніх навчальних закладах»). Одним із структурних компонентів якої є індивідуальна навчальна програма (див. додаток до листа МОН) і розробляється за потреби.
Першим кроком є вивчення вчителем актуального розвитку дитини, співставлення вимог навчальної програми та можливостей учня.
Другий крок: вирішується питання щодо необхідності внесення змін до навчальної програми. Таке рішення не приймається одноосібно. А повинно розглядатися шкільною командою фахівців, які здійснюють індивідуальний супровід дитини, до складу якої входять і батьки учня, що визначено Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15.08.2011 № 872.
— Розробка ІПР в навчальних закладах не працює. Як змінити ситуацію?
— Навчати педагогів їх складати. Це новий, але дуже необхідний інструмент, який не лише слугує для планування роботи з дитиною, а і дає можливість побачити результати роботи та динаміку розвитку учня.
— Що можуть зробити батьки та спеціалісти на місцях? Як може громадська організація батьків вплинути на якісне створення ІПР? Чи є приклади такої співпраці в Україні?
— Як свідчить 15-річний досвід впровадження інклюзивної освіти в Україні, ефективним є такий процес, коли об’єднуються громадські організації із представниками державних установ для вирішення існуючих проблем у партнерстві.
Така взаємодія розпочинається із відстоювання батьками прав своєї дитини чи групи дітей. Результат є тоді, коли організації не лише вимагають, а пропонують свою допомогу. Ми часто чуємо «школа не готова прийняти дитину». Звісно, не готова з різних об’єктивних причин: відсутність, перш за все, досвіду роботи з такими дітьми і це лякає, відсутність необхідного обладнання, методичного забезпечення, зрештою — архітектурної доступності навчальних приміщень. Адже це ті питання, які неможливо вирішити миттєво. Якщо діалог розпочинається з обговорення не лише проблем, а і наявних ресурсів, можливостей їхнього пошуку, підтримки інших установ, тоді він стає конструктивним, направленим на вирішення існуючих перешкод.Успішні історії досягнень батьківських громадських організацій є майже в кожному регіоні. Наприклад, ВБО «Даун Синдром», яка має свої осередки по всій Україні, підтримує сім’ї, які виховують таких дітей і активно відстоює їхні права. Білоцерківське міське товариство дітей-інвалідів і їх батьків «Аюрведа», результатом діяльності яких стало навчання дітей з ДЦП, починаючи з 2002 року, у загальноосвітній школі (м. Біла Церква). Чернігівська обласна громадська організація «Голос батьків», яку створили батьки дітей з порушенням зору з 2011 року сприяла позитивним змінам у забезпеченні прав не лише власних дітей, а і стала потужним лобістом у запровадженні інклюзивного навчання в своєму регіоні.
Читайте також:
Доброго дня. Займаюсь проблемами інклюзивного навчання у Миколаєві з 2013 року. Не знаю коли Ви брали це інтерв'ю , але якщо на 17.08 то норми в 20 учнів вже не існує. Змінами у Постанову КМ її скасовано, і діти з особливими потребами будуть навчатися у класах де 30-37 дітей. Враховуючи Ваш досвід хотілося б почути і про медичні протипоказання навчанню на інклюзії бо з їх застосування ПМПК та ЛКК багато суперечок.
ОтветитьУдалитьОлексій, дякую за коментар. Інна Луценко відповідала на питання у серпні 2017. Уточніть, будь ласка, на які конкретно зміни Ви посилаєтесь, де саме вказано, що норма 20 дітей змінена? Хороше питання про медичне протипоказання. Я не медик, але знайду експерта в цьому питанні. З власного досвіду знаю, що навіть завідуючі дитячим відділенням міської поліклініки не знають цих протипоказань. Запросила Вас в нашу групу в ФБ: https://www.facebook.com/groups/1240103892711762/ Буду рада дискусіям по важливих питаннях.
Удалить